Prețuri legale

Citesc în Evenimentul Zilei că războiul dinre producători și retaileri, soldat cu o lege care reglementează relația dintre cele două părți, nu a produs efectele scontate la raft. Oare chiar și-a imaginat cineva că le va produce? Ministrul agriculturii, Ilie Sârbu, se pare că a promis scăderi de prețuri și de 30% la unele produse. Pe ce cale? Cum și-o fi imaginat domnia sa că se va petrece asta? Și chiar a crezut cineva că tot scandalul ăsta a fost pornit de patronatele din industria alimentară ca să poată să le dea mai mulți bani consumatorilor? Așa de altruiști dezinteresați sunt ei? De fapt, tot lobby-ul ăsta a avut drept scop să mute profituri de la retaileri la producători cu forța. Scriam acum aproape 2 ani, când a început scandalul, acest articol în wall-street.ro. Acum se adeverește.

Faptul că cineva va avea taxe de raft mai mici nu îl va determina în nici un fel să scadă prețurile de vânzare, astfel încât retailerii să poată trece o parte a lor la consumator. Sigur, mecanismele competiției vor duce, poate, la o erodare a marjelor și la transferarea unei părți din acest beneficiu la consumator, dar eu cred că nu se va întâmpla asta. Mi-e teamă, deci, că tot circul e gratuit. Retailerii vor găsi alte metode de a-și proteja marjele. Pot să pun pariu că nu se va schimba mai nimic nici în prețurile la raft nici în felul în care e distribuit profitul din vânzare. Pentru că, în ultimă instanță, ceea ce contează e echilibrul de putere economică și aceasta e clar înclinată în favoarea retailerilor. Ceea ce se va schimba, însă, e că va apărea un nou organism de reglementare, cu noi pensii speciale și cu o nouă liotă de inspectori de hrănit prin salarii și șpăgi.

Pe vremea lui Ceaușescu exista mercurial în piețe, prețuri maximale, și nici așa nu a putut fi învinsă ecuația puterii economice. Eventual a putut fi subminat tot sistemul. Legea bunelor practici comerciale nu e chiar atât de nocivă, dar nu e nici atât de folositoare pe cât se pretinde. E o furtună într-un pahar cu apă, o altă situație în care statul nostru mamut își găsește de lucru ca să pară că face ceva…

8 comments

  1. A. says:

    Problema conflictului nu a fost niciodata consumatorul (acesta a aparut in ecuatie odata cu medierea conflictului de catre stat, respectiv politicieni). Problema era ca retailerii cresteau procentul de discount de la an la an presand producatorii sa isi minimizeze profitul mai mult decat acestia au agreat. Restul, sunt detalii.

  2. donache says:

    Chiar daca eu ca si consumator nu simt acum o scadere a pretului, daca marja de profit a producatorilor creste este foarte bine. Profitul cel mai mare trebuie sa il aiba cel care produce nu comerciantul. Aici e buba mare in economia noastra, cel mai mult se face bani din cumparare si revanzare, un castel de nisip…
    Odata cu reglementarea asta dintre producatori si retaileri poate ca s-a stopat cresterea preturilor de catre producatori astfel incat sa ramana pe profit si sa-si mentina in continuare afacerile, sa produca intern, sa nu mai cumparam chiar tot din exterior.
    Astept ziua in care, macar d.p.d.v. alimentar, ceea ce cumparam sa fie macar 70-80% produs intern.

  3. Adrian Stanciu says:

    @donache. Distribuția profitabilității pe lanț nu se poate face prin măsuri administrative. Tot ce se va obține, la fel ca și în alte cazuri de supra-reglementare, e o nouă administrație care să supravegheze, noi reguli care cad pe spinarea celor mici, mai cu seamă, în timp ce cei mari vor găsi căi de ocolire. Așa am ajuns să avem cel mai mare guvern din Europa. Pentru că, dacă puterea economică așa arată, dezechilibrată spre retaileri, atunci aceștia vor găsi o cale prin care să și-o fructifice. Eu nu înțeleg nici logica după care profitul cel mai mare trebuie să-l aibă producătorul. De ce? Cine spune? Dacă te uiți la cum arată marjele de profitabilitate în producție peste tot pe lume, ai să vezi că nu sunt mari. Manufactura trăiește în general din volume. Dar, mai ales, e nerelevant. Fiecare are atât profit cât îi permite piața. Joaca asta de-a intervenția e periculoasă. O economie liberă e ca un ecosistem. Nu știi ce efecte poate avea ceea ce deranjezi. Sigur că, la fel ca și în cazul unui ecosistem, e nevoie de o anumită intervenție pentru a proteja o economie, dar ea trebuie făcută de oameni fparte inteligenți care înțeleg ce fac și cu scopul de a proteja economia, nu pentru a decide administrativ cine trebuie să aibă profitul cel mai mare, și anume la presiunea unor grupuri de interese.

  4. As muta atentia de la „cat castig daca produc/vand produsul X sau Y” la „cine o sa cumpere produsul X sau Y si la ce pret”. De prea multe ori, retaileri sau producatori, suntem tentati si chiar uitam de consumator/client. Am ajuns, unii dintre noi, sa neglijam, sa ne departam de ideea initiala a afacerii noastre (un beneficiu clar oferit consecvent consumatorului/clientului) si sa urmarim aproape exclusiv obiectivele financiare. Numerele (datele si informatiile financiare) sunt importante, chiar cruciale, fara ele nu poti administra o afacere. Insa fara consumator/client, fara pasiunea pentru a stabili o relatie indelungata cu acesta, ne transformam in replici moderne ale lui Shylock.

  5. Socrate says:

    Se spune ca din lantul productie-transport- desfacere , vanzarea este cel mai greu de realizat. De aceea cererea determina oferta si nu invers. Poti sa produci cat vrei si asta sa fie degeaba !
    Imaginati-va ca exista cerere pentru un produs. Cred ca e evident pentru toti ca se va gasi imediat cineva care sa-l produca.
    Dar invers ? Exista un produs si acesta trebuie vandut. Dar daca nimeni nu-l cere?
    Asadar e vanzarea e o veriga cel putin la fel de importanta, daca nu cea mai importanta dintr-o economie ! Cresterea vanzarilor duce la cresterea economiei si nu cresterea productiei (poate fi pe stoc), care fara desfacere e degeaba. In comunism eram invatati ca e invers si parea logic. Totusi comunismul din motive economice s-a prabusit.
    Statul ar putea sa construiasca niste supermarketuri , proprietatea statului , administrate de stat si sa le faca praf pe astea de acum prin concurenta ! Dar tare mi-e ca vor da faliment !

    Daca supermarketurile au asa mari profituri inseamna ca inca mai avem nevoie de supermarketuri in Romania. Cand vor fi destule , datorita concurentei dintre ele , problemele de acum se vor rezolva de la sine !

  6. DanS says:

    Abia astept sa trecem la EURO ca sa fie mai transparenta discrepanta enorma a preturilor in Romania versus celelalte state ale UE. Preturile din RO sant absolut aberante si este datoria noastra de consumatori sa ii sanctionam pe comercianti pentru practicile pe care le au.

    Sa dau un exemplu concret : in ultimele 2 saptamani am fost in cautarea unui leagan motorizat pentru fetita mea de o luna. Am gasit modelul care imi satisface exigentele cautand pe net. Apoi am inceput sa caut produsul la comercianti in Romania : online si in magazine. Ei bine, iata ce am costatat :
    – in magazin pretul este in jur de 1000 lei
    – online pretul cu tot cu transport este 720 lei
    – online in Germania (de unde l-am si achizitionat) pretul este de 580 lei (cu tot cu transport). Diferenta pana la 720 lei am folosit-o sa cumpar lapte praf pentru bebe.

    Si atunci, de ce sa cumpar din Romania?

    Lasand la o parte podusele alimentare / perisabile si altele de folosinta imediata si stricta necesitate, ce motiv as avea sa achizitionez produse din Romania cand pot sa o fac mai ieftin, cu o calitate a serviciilor mai buna si cu aceleasi beneficii (garantie internationala) din alte tari ale UE?

    Comerciantii locali mizeaza pe lipsa de interes, informare, cultura IT / WWW a clientului tipic pentru segmentul de piata vizat si in felul acesta, probabil, reusesc sa stea in viata.

    Tot ce trebuie sa facem noi este sa fim atenti la optiunile pe care le avem si sa investim un pic de timp pentru a cerceta variantele posibile de satisfacere a nevoilor. Si multa educatie financiara pentru a fii atenti la modul cum ne gestionam finantele personale.

  7. Adrian Stanciu says:

    Acum, eu trăiesc în Franța și pot să-ți spun că costul vieții e cam cu 50% mai mare, la servicii comparabile. Unele lucruri sunt mai ieftine, cele mai multe mai scumpe, unele mult mai scumpe. Dacă am fi fost obișnuiți ai restaurantelor ar fi fost și mai și, pentru că aici sunt cam de 2-3 ori mai scumpe, la calitate comparabilă. E pur și simplu un joc al cererii și al ofertei. În SUA prețurile sunt de 1.5 ori mai mici ca în Europa, și tot așa…

  8. DanS says:

    OK, daca tot a venit vorba de servicii, pot sa spun ca nu sant tocmai de acord. Evident ca experienta personala nu este aceeasi si de aceea apare dezacordul.

    Probabil ca intr-un oras mic de provincie, unde nu este o competitie acerba, preturile la servicii sant asa cum spuneti. Dar pot sa pun pariu pe orice ca la un restaurant de familie din provincie se ofera servicii de o calitate pe care cu greu o poti gasi in Romania. Atat in ceea ce priveste calitatea mancarii – probabil ca mult mai aproape de dezideratul numit „naturala” (as in, nu de la conserva) – cat si a serviciilor oferite.

    Eu am o asemenea experienta din Austria unde intr-un orasel de provincie calitatea serviciilor primite a fost net superioara celor din Romania atat prin calitatea mancarii cat si caldura personalului si atitudinea fata de clienti.

    Pe de alta parte, am experienta unei vacante la Paris si a multor mese luate in Cartierul Latin, unde se mananca foarte bine la preturi imbatabile in Romania. Sa nu mai spun de varietate si de ambianta.

    La final cred ca este bine sa facem si o comparatie cu nivelul mediu al veniturilor din tarile pe care le comparam cat si nivelul mediu al segmentelor de piata vizate de furnizorii de servicii.

    Cred ca o asemenea analiza ar arata ca in Romania raportul venit mediu / preturi practicate este mult mai prost fata de acelasi raport calculat cu datele din Franta, Germania, Austria, etc.

Lasă un răspuns la DanS Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.