Prima pagină » Între Eugen Ionescu și Fărâmiță Lambru

Între Eugen Ionescu și Fărâmiță Lambru

Văd că gluma nefericită a unui umorist francez a stârnit pasiuni nebune de-a lungul și de-a latul României, și nu numai. Nu zic că nu era cazul, deși cred că reacțiile sunt în general foarte exagerate; în fond omul e un fel de Dan Negru al televiziunii din Franța. E un saltimbanc, un clown care face glumițe ireverențioase de care lumea râde ca proasta. Unii oameni s-au inflamat pentru că publicul a părut să găsească gluma reușită. Păi, cum altfel? Nu pentru asta au fost aduși acolo?

Foarte exagerată mi s-a părut și reacția Ambasadei României care s-a oțărât înțepată (exact ca în prezicerile moderatorului emisiunii) cerând explicații, scuze și sancțiuni exemplare. Mi-ar fi plăcut o reacție mai demnă și mai conținută. Fudulia asta de neam-prost nu ne adaugă nimic imaginii șifonate pe care o avem în Europa, chiar dimpotrivă.

În fine, tot inadecvate mi s-au părut și pozițiile unor comentatori sau ale unor forumiști români de prin toată lumea care au ieșit imediat și vertiginos la înaintare cu figurile pe care le scoatem în față ori de câte ori lumea nu ne ia în serios. Eliade, Cioran, Brâncuși, Ionescu, etc. Ce contează că unii au fost repudiați în propria lor țară, că practic toți au trăit și creat în afara României și că alții nu au vrut toată viața să mai audă de ea? Sunt ai noștri, ne reprezintă. Dar e chiar așa? Ne reprezintă ei oare?

O țară nu e reprezentată de elita ei, din păcate. Dacă ar fi, lucrurile ar fi mult mai simple pentru noi, pentru că elitele noastre sunt respectabile și respectate. Nu aici e problema. Așa cum Franța nu e reprezentată de Hugo și Balzac ci de milioanele de cetățeni din orășelele pitorești, dar și din “banlieue”-urile sordide și periculoase, așa, pentru francezi, România nu e reprezentată de Cioran și Eliade ci de miile de  cerșetori care umplu orașele Europei. O țară e reprezntată de majoritatea cetățenilor ei, iar aici problema României e reală și de ne-ocolit.

Scuza noastră permanentă e că, de fapt, acei oameni nu sunt români. Sunt țigani. Ei nu sunt ca noi, sunt altfel. Noi nu suntem așa. Dar e asta chiar adevărat? Trec în fugă peste clivajul logic care ne permite, în mintea noastră, să fim nația lui Cioran și Eliade, dar care le atribuie țiganilor doar cerșetorii și hoții, nu pe Ion Voicu sau Fărâmiță Lambru. Mai important decât asta mi se pare că, de fapt, acei țigani chiar ne reprezintă.

Problema țigănească nu e o problemă românească; e una europeană. La noi ea e exacerbată de faptul că populația țigănească e foarte numeroasă, dar problema există peste tot, ca și țiganii. Toate țările din Europa au încercat să integreze țiganii. Nici una nu a reușit. Pentru că ei nu sunt integrabili. Pentru că, în mintea noastră, a-i integra înseamnă a-i face să trăiască ca noi, să devină europeni. Nu-i pasă nimănui, nici în România nici altundeva, de ce vor și țiganii, de tradițiile, cultura sau natura lor. Apreciem și dăm drept exemplu pe acei reprezentanți ai lor care sunt ca noi. Artiști, avocați, profesori. Oameni așezați, cu facultăți, cu angarale și cu rate la bancă. Dar ei nu sunt reprezentanții etniei lor, pentru că etnia lor nu așa trăiește și nu așa vrea să trăiască. Integrarea țiganilor nu se poate face prin asimilare, oricât de mulți bani s-ar arunca pe fereastră pe utopia asta. Ea se poate face numai prin toleranță și ne-discriminare.

În Franța țiganii, atâția cât sunt ei, sunt ne-asimilați și în ziua de azi, în ciuda eforturilor uriașe făcute de statul francez, poate cel mai puternic din lumea democrată. Degeaba. Țiganii trăiesc în șatre, la marginea orașelor. E drept că șatrele sunt făcute din microbuze Mercedes care trag caravane Fendt de 7m și că ocupanții lor sunt mai degrabă spălați și civilizați. Dar sunt tot șatre. Municipalitățile îi tolerează, deși cetățenii lor îi detestă, pentru că preferă să aibă cu ei o relație pașnică decât una de înfruntare. Ca atare orice sat de pe aici are undeva un câmp pe care taberele astea se pot așeza. Și din când în când vezi câte una. Nu e chiar ce și-ar dori statul francez, dar e o relație cât de cât civilizată.

Și prin alte țări țiganii arată diferit ca la noi. În Ungaria sunt lăutari și meseriași, în Spania au inventat flamenco. În România fură și cerșesc. De ce oare? Nu cumva problema țigănească a României e o problemă a colapsului nostru moral? Nu cumva țiganii noștri sunt cerșetori și hoți pentru că am creat o societate în care furtul e acceptabil? Eu nu știu, de pildă nici o altă limbă în care cuvântul “hoț” să aibă conotație pozitivă, ca în expresia românească “cutare, e mare hoț!” De ce nu cerșesc pe străzile Parisului țiganii francezi? Sau spanioli? De ce mereu cei români? Răspunsul, din păcate, nu e la ei ci la noi. Rezolvarea problemei țigănești e acasă, nu în proteste ale ambasadelor. E în integrare, nu în asimilare și e, mai presus de toate, în asanarea societății. Pentru că țiganii noștri reprezintă, oricât de puțin ne-ar plăcea asta, societatea noastră. Nu ei fac România, ei doar o poartă peste tot.

3.5/5 - (10 votes)

19 comments

  1. un roman says:

    M-ati dezamagit…
    Nu stiu cum puteti dumneavoastra sa ridicati fruntea si sa spuneti ca sunteti roman in Franta, dupa emisiunea cu pricina, mie mi-ar veni sa ma bag sub pamant. Din aceste actiuni ale unor asa zise vedete, sau ziare are de suferit cel mai mult romanul cinstit care isi castiga painea prin munca. Credeti-ma nu vorbesc in necunostinta de cauza. Cand v-ar veni copilul plangand de la scoala spunandu-va ca a fost facut “zingarro” sau “gipsy” de ceilalti colegi, ma indoiesc ca ati fi la fel de intolerant. Tiganilor le lipseste o insula undeva cat mai departe de lumea civilizataa, o insula pe care sa o poata numi “acasa”.

  2. Kibby says:

    1.daca emisiunea aceea este genul Dan Negru – nu trebuia sa spuna nimeni nimic. Nu mai trebuia.
    2.”Toate țările din Europa au încercat să integreze țiganii. Nici una nu a reușit” – care ar fi deci sansele noastre, in procent?
    3.efortul integrarii, al integrarii in speta, e unul al asumarii individuale si nu colective. Plus, diateza pasiva – ei bine, asa n-o sa mearga.

  3. Jianu Vladimir says:

    Parerea mea este ca intr-un mod nefericit la noi nu se produce o nedorita (asa cum spuneati dvs mai sus) asimilare a etniei tiganesti ,nu apare o forma de distantare fata de modul lor de manifestare ci paradoxal se produce tziganizare masiva a natiuni romîne ,prin copiere ,prin admiratie ,prin apreciere pozitiva a atitudiniilor lor la limita penalului si dincolo .Uitativa la fenomenul “manele”.Poate fi ceva mai semnificativ decit fenomenul manelizari ?.Dupa muzica a urmat mass media care cu mici exceptii este o manea continua si apoi fiecare segment al vietii din acest areal este manelizat intr-o masura mai mare sau mai mica (rare cazuri ).
    Tiganii hoti si cersetori au plecat dintr-o matrice ,ei sint rezultanta acesteia .Noi sintem catalogati asa cum sintem pentru ca ei sint vazuti ca si purtatorii nostrii de imagine .
    Cred ca marja de eroare este foarte mica

    • Adrian Stanciu says:

      @Jianu Eu nu stiu daca s-a produs o tiganizare a romanilor sau o romanizare a tiganilor, dar e clar ca problema e comuna si rezolvarea ei e aici, in Romania. A ne preface ca nu exista, scotandu-i la inaintare pe Brancusi si Ionescu de fiecare data, ca si blamarea la nesfarsit si fara responsabilitate a tiganilor nu fac decat sa adamceasca problema. Vom fi respectati ca natie in Europa cand vom avea o societate demna de respect. In rest, doar pe baze strict individuale.

  4. Altu' says:

    “Nu ei fac România, ei doar o poartă peste tot.”

    In primul rand nu toti tiganii de afara care fura sunt din Romania, ci se dau romani, apoi nu toti sunt tigani, sau romani, dar se dau romani pentru ca le e mai bine asa.
    Romania pe care o vad eu are si parti bune, poate sunt optimist dar azi cand ieseam din facultate nu ma impiedicam de gunoaiele de pe strazi ci de alti studenti care incercau sa intre. Atunci cand merg pe strada dimineata nu vad cersetori ci oameni care pleaca la munca. Ascultati Parazitii – Mesaj pentru Europa domnule Stanciu, eu am invatat de la ei mai mult decat am invatat din 12 ani de scoala preuniversitara sau de la pseudointelectuali .

  5. Mihai P says:

    @Jianu Vladimir: Am auzit de mai multe ori ideea asta – ca in locul asimilarii tiganilor, romanii ar fi tiganizati, dar nu sunt de acord. Mai degraba cred ca avem tendinta de a da vina pe tigani pentru elementele care nu ne plac din cultura romaneasca.

    De exemplu manelele sunt intr-adevar legate de cultura tiganeasca la nivel muzical – doar au fost inventate de tigani lautari. Dar la nivel liric (unde ne deranjeaza de fapt cel mai mult), nu mi se pare ca sunt tipic tiganesti. Temele abordate – bogatia, smechereala, dusmania – seamana foarte mult cu temele prezente in Hip Hop, fara sa fie vreo legatura intre cele doua stiluri muzicale. De asemenea, aceste teme lipsesc din cultura tiganilor din alte parti ale Europei. De asta eu cred ca toata cultura aceasta din jurul manelelor este de fapt reflexia unui popor materialist, incult si superficial, cum este poporul roman (asa cum si hip-hop-ul are succes in Statele Unite probabil din motive similare). Probabil ca am fi asa si fara tigani.

  6. Adrian Stanciu says:

    @ Un roman Eu nu înțeleg de ce ar trebui să-mi fie mie rușine pentru că un idiot a făcut o glumă proastă, sau pentru că niște co-naționali cerșesc în metrou. Eu nu înțeleg prea bine nici noțiunea de vină colectivă după cum nu o înțeleg nici pe cea de merit colectiv. Cred că aceste noțiuni au aplicabilitate strict individuală. Ca atare nu-mi vine deloc, dar chiar deloc să bag capul în pământ.

    Eu spun la tot pasul pe unde apuc, în Franța, că sunt român. Aproape că sunt mândru de asta. Fata mea nu numai că nu a fost niciodată înjurată la școală, dar o învățătoare de la o clasă paralelă a rugat-o să facă o prezentare despre România pentru copiii ei, pentru că francezii nu prea știu mare lucru despre noi.. Sonia, fata mea, a fost foarte emoționată, s-a pregătit trei zile. După prezentare copii au aplaudat-o și ea a fost foarte bucuroasă și mândră.

    Nu zic că nu s-ar putea ca pe undeva un idiot să spună niște enormități unui copil. Dar sunt enormități și idioți. Nu vă reprezintă decât dacă le lăsați să vă reprezinte. Experiența mea de român în străinătate e că ceea ce contează cel mai tare e cine ești, ce faci, cum te porți cu cei din jur, nu din ce țară vii. Și nu spun că nu există stereotipuri, dar spun că ele sunt mai degrabă excepția decât regula.

    Dar nu e ciudat cum un popor așa de discriminat și victimă a stereotipurilor cum suntem noi nu are nici cea mai mică ezitare în a discrimina și supune stereotipurilor pe alții?

  7. PolitruculGalanton says:

    Domnu inginer, aveti o problema de logica in text. Va stimez, dar pana nu explicati ce e cu asta nu pot sa ma dumirez… Nicicum sa ma integrez?! Sau sa ma asimilez?! Sau sa ma inginerizez…. Pai pe logica dumitale tiganii unguri au invatat mustata, ceardashul si palaria de la Istvan. Spaniolii sunt din fire mari cantareti si francezii mari transportatori… Sa o lasam balta, pai tiganii nostri au invatat de la noi sa fure?! Da taranul arhetipal era un hot?! Pai inseamna ca nu ai inteles toata durerea si aleanul lui Cioran si Brancusi (tarani sadea). Cat despre Eliade si Ionescu nu am prea mare admiratie personala…. Mai cititi si reveniti la toamna domnu inginer…. Ma gandesc ca Voicu si Faramitza erau unguri… Sigur, precum Tzoczu si Polodi!

    • Adrian Stanciu says:

      @Politrucul. Argumentul meu e, pe scurt, urmatorul: țiganii sunt acelasi popor, cu aceleasi trasaturi peste tot. Daca la noi canta manele, la unguri czardas iar la spanioli flamenco, asta tine de culturile popoarelor gazda.

  8. bhuttu says:

    Articolul e bine croit si placut lecturii, dar contine cateva idei la care nu subscriu. In primul rand, nu cred ca problema tiganeasca e una europeana. Est-europeana in cel mai bun caz, dar romaneasca in primul rand, atat datorita numarului mare de tigani din Romania, cat si pentru la unguri sau la sarbi problema nu pare a avea aceeasi amploare. In zona centrala a Europei (Germania, Italia) nu exista populatii tiganesti autohtone compacte, iar cei din Spania sau Franta sunt de origine magrebiana, deci e alta poveste.

    Apoi, chiar daca o asimilare culturala nu e posibila (as zice ca nici de dorit), anumite compromisuri trebuiesc facute din ambele sensuri. Pentru ca in epoca globalizarii, micile comunitati izolate – care eventual sa se si conduca dupa legi separate – pur si simplu nu-si mai au locul. Parerea mea e ca principalul factor al solutiei integrarii tiganilor este educatia, care ar da sansa tiganilor sa-si inteleaga optiunile si sa se edifice asupra mersului societatii. Bineinteles, inainte de asta trebuiesc puse la punct doua aspecte extrem de importante: sistemul educational, despre care as zice ca la ora actuala este catastrofal, si toleranta noastra, a romanilor, care la ora asta nu e nici pe departe asa mare pe cat ne place uneori sa credem. Iar acestea doua nu sunt in nici un caz probleme tiganesti.

  9. Mircea Stoian says:

    @Altu’ Ai mare dreptate cu Parazitii si in special cu “Mesaj pentru Europa”.
    Problema este ca Europa nu ne obliga sa ii caram tomberoanele, o fac cei care asta vor. O stiu pe propria mea piele din 1990.
    In rest cred ca Adi cam are dreptate. Tiganii vor face in fiecare loc unde se aseaza ce le este permis, ce fac si ceilalti, vor lua exemplul spatiului public si il vor duce in negativ cit de mult le este permis. Cred ca in sine sint o constiinta si o forma reala a spiritului fiecarui popor pe linga care s-au aciuat, luind partile negative si incercind sa le duca la extrem. Daca merge. Daca nu, se opresc.
    Inca o chestie: daca nemtii ar fi fost o specie similara cu romanii, pina acum ii conduceau cele citeva milioane de turci de acolo. N-am vazut sa fie asa. Dimpotriva.

  10. Matei says:

    Ce spune Adi aici coincide cu ceea ce gindesc de multa vreme. Argumentul potrivit caruia tiganii sint mai altfel in alte tari si ca de aceea sint mai bine integrati, nu tine.
    @bhuttu
    Tiganii din Franta nu sint absolut deloc de origine magrebiana. Ca toti tiganii, si cei din Franta isi au originile in nordul Indiei. O parte dintre ei au trait perioade insemnate in spatiul german (in estul Frantei majoritatea tiganilor au nume de familie germane) iar altii au trait in Spania si sint stabiliti in sudul Frantei.

    Procentul rromilor raportat la populatie este la fel de mare, daca nu mai mare in Ungaria, Slovacia si Bosnia, in comparatie cu Romania.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Roma_people_in_the_world_ethnic_map.PNG
    Romania nu are defel o problema unica. Felul in care nu o rezolva este unic in Europa.

  11. Eu tocmai ce am venit sambata din Franta iar toti tiganii pe care i-am vazut nu cantau din flaut si nici nu lucrau cu pofta. Unii cerseau iar odata i-am vazut in intersectie spaland masinile aflate la semafor. Singura diferenta fata de tiganii din RO este ca astia din Franta stateau cu ochii in 4 de frica sa nu ii salte politia. Ideea este ca noi romanii nu avem atitudine, principii si trecem totul cu vederea. Nu am invatat inca sa lucram cu democratia – in istorie, 2 decenii nu inseamna mai nimic; trebuie sa treaca cel putin 2 generatii. Doar ca la nivel global avem nevoie de stabilitate geopolitica pe termen lung.

    In momentul de fata pot trece aproape totul cu vederea, in afara de modul in care ne raportam fata de mediul educational – un profesor debutant are un salariu mizerabil iar baza materiala este la pamant. Daca vrei sa distrugi o natiune, ii distrugi sistemul educational. Cel mai trist este ca profesorii nu i-au atitudine si nu constientizeaza cu adevarat lucrurile astea. Cand mai fac cate o greva din an in paste ii vezi rusinati ca sunt acolo – mai mai sa isi ceara scuze. Cu o astfel de mentalitate din partea lor, chiar iti pierzi speranta ca ar putea iesi ceva bun din mainile lor.

    • Adrian Stanciu says:

      @Bogdan Nedelcu. Ești sigur că nu erau români? La Bordeaux e o gașcă mare care cerșește prin gară și spală parbrize la semafoarele de intrare în autostradă. Sunt toți români. Mai sunt unii, tot români, lăutari. Cântă prin intersecții în zona pietonală. Sunt spălați și foarte, foarte simpatici. Nici țiganii nu sunt toți de un fel.

  12. Radu says:

    ‘Foarte exagerată mi s-a părut și reacția Ambasadei României care s-a oțărât înțepată (exact ca în prezicerile moderatorului emisiunii) cerând explicații, scuze și sancțiuni exemplare. Mi-ar fi plăcut o reacție mai demnă și mai conținută. Fudulia asta de neam-prost nu ne adaugă nimic imaginii șifonate pe care o avem în Europa, chiar dimpotrivă.’

    Asta e nimica, să’ți spun una cu adevărat boacănă, poate o știi. Acum vreun an Gazzetta dello Sport a avut un articol despre Lucescu în care a fost numit ‘lo zingaro Lucescu’. Pare incredibil, dar ambasada noastră de la Roma a trimis un protest plin de indignare, acuzând rasism. 1) a aplica cuiva o etichetă etnică greșită nu poate fi rasism, dar dacă greșit-etichetatul se atacă și o ia ca pe o insultă, exact aia e rasism ( că doar nu’și imaginează cineva serios că ‘țigan’ nu poate fi un termen neutru și descriptiv ). 2) ziarul a răspuns explicând că articolul fusese despre cariera antrenorială zbuciumată a lui Lucescu, context în care folosiseră ‘țigan’ ca metaforă pt. ‘nomad’ ( pt. că s’a tot mutat de la o echipă la alta ). Nici eu nu încerc principial vreo rușine pt. ce fac alții, dar la faza asta am roșit puternic, deși involuntar. Nu mi’a venit să cred.

  13. Radu says:

    ’În Ungaria sunt lăutari și meseriași’

    Nu mi se pare nimerit exemplul, Ungaria are probleme nasoale rău de tot cu țiganii și cu extremismul de dreapta în general. La noi cel puțin nu se găsește vreo ’gardă națională’ care să mai omoare câte unul la colț de stradă.

  14. mary says:

    Magistral atacata problema tiganilor din Romania.

    Si eu cred ca de fapt problema tiganilor este o problema europeana, dar fiecare tara rezolva aceasta problema in functie de specificitatea ei.

    Interesant este si cum privesc si abordeaza viata tiganii. Un sociolog mi-a povestit cum la un test aplicat in paralel copiilor de tigani si celorlalti, toti copiii de tigani au desenat la un peste apa iar ceilalti au desenat o aripioare inotatoare care ii lipsea in desen…Testul a fost repetat si “greseala” repetata. Mi s-a parut extrem de interesanta chestiune, desi marturisesc public ca nu prea stiu de unde sa o apuc…

    In rest numai de bine sa auzim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.